Jak prawidłowo zaprojektować stronę kategorii w sklepie internetowym

Z okazji przeprowadzanego ostatnio redesignu strony sklepu omegasoft.pl postanowiłem podzielić się z Wami paroma przemyśleniami. W tym artykule przybliżę nieco najważniejsze aspekty projektowania strony kategorii w sklepie internetowym.

Uwaga, artykuł sponsorowany

Strony kategorii to, oczywiście w zależności od obranej strategii, niezwykle istotna cześć każdego sklepu internetowego – są to strony bardzo często pojawiające się wynikach organicznych lub promowane w reklamach. Z tego powodu warto dobrze przemyśleć ich konstrukcję już podczas projektowania sklepu. Postanowiłem przedstawić naszym zdaniem najważniejsze elementy strony kategorii, dzieląc je na dwie grupy. (Tekst i zdjęcia odwołują się bezpośrednio do strony kategorii programów ESET – polecam więc ją otworzyć i zerkać na nią podczas czytania.)

Jasny komunikat:

  • (1) Nagłówek W nagłówku musi znaleźć się jasna i doskonale widoczna informacja o zawartości strony. Klient nawet przez chwilę nie może mieć wątpliwości, że znalazł się na właściwiej stronie, dlatego też nagłówek warto podkreślić. W naszym przypadku użyliśmy mocnego tła oraz znaku graficznego korespondującego z logo marki.

  • (2) Krótki opis Nigdy nie wiadomo z jakiego źródła klient może trafić na naszą stronę, dlatego na stronie kategorii warto umieścić krótki opis produktów. Taki opis ma za zadanie zarówno uzupełnić wiedzę klienta, który wie czego szuka, jak i przekazać podstawowe informacje osobie, która tej wiedzy nie posiada. Dłuższe opisy warto ukryć pod przyciskiem „dalej”, tak jak zrobiliśmy to w naszym przykładzie. Unikalne opisy kategorii są również istotną częścią optymalizacji sklepu pod kątem SEO.

  • (3) Informacja graficzna Dla klientów, którzy są wzrokowcami lub dobrze znają poszukiwany produkt, wiadomość przekazana za pomocą grafiki może być o wiele łatwiejsza do zauważenia. W naszym przypadku sprawa była prosta – wystarczyło mocno wyeksponować opakowania programów dostępnych w kategorii. Jednak w sytuacji, gdy kategoria zawiera wiele różnych produktów jednego producenta, najlepiej wyeksponować tylko te najpopularniejsze.

  • (4) Call to action Potencjalny klient ani przez moment nie może czuć się zagubiony i jeżeli od razu po odwiedzeniu strony chce podjąć szybką decyzję, należy dać mu taką szansę. W naszym przypadku zastosowaliśmy przyciski przenoszące od razu do wybranej przez niego zawartości. Przyciski te pełnią bardzo ważną funkcję informacyjną, pokazując już na starcie jakiej ceny za dany pakiet klient może się spodziewać.

komunikat

Prezentacja oferty:

  • (1) Ekspozycja produktów Dobrze wyeksponowane produkty bardzo pomagają w szybkim i satysfakcjonującym podejmowaniu decyzji. W naszym przypadku są to pudełka z konkretnymi wersjami oprogramowania. Pełnią one także rolę nawigacji, przenosząc klienta do sekcji z wybranym programem. W przypadku gdy oferta jest bardziej rozbudowana, mogą być prezentowane np. określone grupy produktów.

  • (2) Call to action Wezwanie do działania jest istotną częścią każdej sprzedażowej strony. W naszym przypadku, jak już wspomniałem wcześniej, udało się wykorzystać je do dwóch celów: informowania o cenie oraz jako elementu nawigacji. Dzięki tej metodzie zaoszczędziliśmy sporo cennego miejsca, prezentując przy okazji ważne parametry oferty.

  • (3) Graficzna prezentacja oferty Jeżeli to tylko możliwe, warto przedstawić klientowi w przystępnej formie różnice między poszczególnymi grupami produktów dostępnych w danej kategorii. My zdecydowaliśmy się na tabelę porównującą programy pod kątem dostępności najważniejszych funkcji. Dzięki niej potencjalny klient może łatwo rozstrzygnąć, który produkt będzie najlepiej spełniać jego wymagania.

  • (4) Filtrowanie wyników W przypadku rozbudowanej oferty klient może mieć problem z odnalezieniem opcji najbardziej go interesującej. W naszym przypadku ilość samych programów nie jest może bardzo duża, ale występują one w wielu różnych konfiguracjach, w zależności od ilości stanowisk i czasu trwania licencji. Z tego właśnie powodu zapewniliśmy możliwość zastosowania filtrów, a co za tym idzie – łatwe dotarcie przez klienta do wybranego fragmentu oferty.

prezentacja

Lista elementów pełniących ważną rolę na stronie kategorii nie jest długa, ale odpowiednie ich zgranie i zaprojektowanie bywa bardzo trudne. My z naszej pracy jesteśmy zadowoleni, a ostanie dane statystyczne potwierdzają słuszność przyjętych założeń.

Print Friendly, PDF & Email