Jak stworzyć stronę internetową, sklep generujący najwyższy współczynnik konwersji?

Najważniejszym kliknięciem wykonanym w sklepie lub na stronie internetowej, jest to pierwsze. To ono inicjuje dalszą wędrówkę do koszyka lub wykonania żądanej akcji. Jak stworzyć stronę internetową lub sklep, które już od samego początku będą generowały możliwie najwyższy współczynnik konwersji? Do weryfikacji stopnia skuteczności pozyskiwania leadów już od pierwszych chwil ich obecności na stronie interentowej, pomocny okazuje się test pierwszego kliknięcia.

Uwaga, artykuł sponsorowany

zdjecie1

Czym jest test pierwszego kliknięcia?

Naturalnie, test pierwszego kliknięcia pozwala zorientować się developerowi, który element strony internetowej internauta kliknie jako pierwszy. Test pierwszego kliknięcia z powodzeniem może być stosowany na makiecie, prototypie, jak i na gotowej stronie www lub sklepie. Zoptymalizowanie pierwszego kliknięcia pod kątem skrócenia, uproszczenia i stworzenia bardziej intuicyjnej drogi do zawiązania akcji jest w stanie podnieść sprzedaż nawet dwukrotnie.

Co więcej, wedle Jeffa Suro, prawidłowo wykonany layout/interfejs strony internetowej, aplikacji lub sklepu sprawia, że istnieje 87-procentowe prawdopodobieństwo, że osoba będąca po raz pierwszy w danym miejscu strony lub sklepu, już od pierwszego kliknięcia wybierze prawidłową ścieżkę, która zaprowadzi ją do żądanej informacji, produktu lub podstrony. W przypadku złej optymalizacji projektu strony lub interfejsu, prawdopodobieństwo to spada niemal o połowę, bo do 46 proc.

Weźmy przykład osoby, która poszukuje w naszym sklepie internetowym czerwonej sukienki. Wchodząc na stronę główną – o ile sklep nie został zaprojektowany w oparciu o najlepsze praktyki User Experience i Web Usability – nowy lead będzie czuć się nieco zagubiony. Od tego, w który element/podkategorię kliknie jako pierwsze, uzależnione będzie odnalezienie produktu i sfinalizowanie koszyka. Im szybciej znajdzie pożądany produkt, tym prawdopodobieństwo transakcji wzrasta.

W jaki sposób przeprowadzić test pierwszego kliknięcia?

Testy te są naprawdę bardzo proste. Wystarczy trzymać się kilku zasad i zyskać pewną (niewielką) grupę kontrolną. Zacznij od określenia listy zadań, które użytkownik musi rozwiązać. Najlepiej, aby lista zadań dotyczyła najróżniejszych akcji, które możesz wykonać na witrynie lub w sklepie. Może być to przykładowo zadanie odnalezienia danych technicznych konkretnego modelu laptopa, lub sprawdzenia, czy istnieje możliwość wysyłki za pobraniem.

Po wykonaniu listy zadań stwórz do nich wzorcowe rozwiązania, czyli najprostszą według Ciebie ścieżkę dotarcia do miejsc, w których użytkownik odnajdzie żądane informacje. Podczas tworzenia wzorców, dokładnie notuj każdy swój ruch, czas oraz wykonane kliknięcia.

Dalej porównaj swoje wyniki z działaniami użytkowników. Zwróć szczególną uwagę na miejsca, które sprawiały najwięcej problemów. Do monitorowania swoich zachowań i zachować grupy kontrolnej, warto użyć programu do śledzenia zachowań, który nagra dokładne ruchy wskaźnika myszy oraz jej kliknięcia. Nagrywając kilku(nastu) użytkowników, będziesz w stanie stworzyć mapę ciepła, która znacząco ułatwi pracę przy analizie otrzymanych wyników.

zdjecie2

Na sam koniec testu poproś o ocenę, czy według użytkownika odnalezienie żądanej informacji na stronie internerowej było proste.

Artykuł przygotowany przy współpracy z krakowskim studio Hauerpower.com projektującym nowoczesne i użyteczne strony internetowe. W swojej pracy stawiające głównie na intuicyjność, minimalizm graficzny i przemyślaną architekturę. Funkcjonalność tworzonej strony www to priorytet dzięki któremu użytkownik jest w stanie prosto i bez problemu dotrzeć do szukanych informacji.

Print Friendly, PDF & Email